W ciągu 2 lat PKP zmodernizuje linię szerokotorową z Braniewa do obwodu kaliningradzkiego

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
Fot. wikipedia
Udostępnij:
PKP Polskie Linie Kolejowe szykują się do modernizacji linii szerokotorowej nr 217 na odcinku Braniewo – granica państwa z należącym do Federacji Rosyjskiej obwodem kaliningradzkim. Według planów PKP powstać ma tu także nowa stacja kolejowa.

Prace przy moderenizacji szerokotorówki mają rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać do 2023 roku. Inwestycja kosztować będzie 30 milionów złotych. Środki na przebudowę 5-kilometrowego odcinka będą pochodzić z budżetu państwa.

Efektem inwestycji będzie dostosowanie szerokotorowej linii kolejowej do przejazdu cięższych pociągów towarowych.

W ramach realizowanego projektu zostanie również opracowana dokumentacja projektowa dla budowy nowej towarowej stacji przygranicznej pomiędzy granicą państwa a stacją Braniewo. Jak zapewnia PKP PLK, nowa stacja usprawni obsługę długich towarowych składów. Nowoczesny obiekt zostanie w pełni przystosowany do potrzeb kontroli celnej i granicznej.

To nie jedyne inwestycje PLK w rejonie przygranicznym Federacją Rosyjska. W czerwcu tego roku otwarto stacjonarne urządzenie RTG na kolejowym przejściu granicznym Braniewo-Mamonowo. PLK wykonuje prace także na innych przejściach granicznych, m.in. na stacji Werchrata przy granicy z Ukrainą czy na linii szerokotorowej w Siemianówce.

Kolej szerokotorowa najbardziej kojarzy się z Rosją. Już w okresie carskim miała świadczyć, także w aspekcie komunikacyjnym, o odmienności imperium od krajów zachodu. Praktycznie we wszystkich krajach europejskich (za wyjątkiem Hiszpanii, Portugalii i Irlandii) prześwit kolei miał i ma 1435 mm. W Rosji i krajach postsowieckich wynosi on obecnie 1520 mm (za czasów carskich było to 1524 mm; szerokość ta obowiązuje dotąd w Finlandii, która, do 1917 roku, była wielkim księstwem w ramach carskiego imperium). Szerokie tory - 1676 mm - sitnieją także wIndiach, Pakistanie i Bangladeszu.

Linie z "prześwitem rosyjskim" istnieją też w Polsce. Najdłuższą jest Linia Hutnicza Szerokotorowa, będąca najdalej wysuniętym na zachód Europy odcinkiem toru o prześwicie 1520 mm. Wybudowana na potrzeby Huty Katowice biegnie od granicy ukraińsko-polskiej w okolicach Gródka do Sławkowa w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Jej długość wynosi 394,65 km.

Innymi liniami szerokotorowymi są krótkie odcinki przy wschodniej lub północnej granicy państwa, m.in. linia z Żurawicy do stacji Hurko, z Przemyśla Głównego do granicy państwa i dalej do stacji Mościska na Ukrainie (linia kolejowa nr 92), z Bogaczewa do Mamonowa – czynna na odcinku Wielkie Wierzno – Braniewo – Mamonowo (linia kolejowa nr 217), z Zabłotczyzny do granicy państwowej (linia kolejowa nr 59), a także linia z Geniusz do granicy państwa w Kuźnicy Białostockiej i dalej do białoruskiej stacji Briuzgi – czynna na odcinku od Sokółki (linia kolejowa nr 57).

Media obecne terenie przygranicznym. Znamy zasady.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie