W ciągu 2 lat PKP zmodernizuje linię szerokotorową z Braniewa do obwodu kaliningradzkiego

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
Fot. wikipedia
PKP Polskie Linie Kolejowe szykują się do modernizacji linii szerokotorowej nr 217 na odcinku Braniewo – granica państwa z należącym do Federacji Rosyjskiej obwodem kaliningradzkim. Według planów PKP powstać ma tu także nowa stacja kolejowa.

Prace przy moderenizacji szerokotorówki mają rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać do 2023 roku. Inwestycja kosztować będzie 30 milionów złotych. Środki na przebudowę 5-kilometrowego odcinka będą pochodzić z budżetu państwa.

Efektem inwestycji będzie dostosowanie szerokotorowej linii kolejowej do przejazdu cięższych pociągów towarowych.

W ramach realizowanego projektu zostanie również opracowana dokumentacja projektowa dla budowy nowej towarowej stacji przygranicznej pomiędzy granicą państwa a stacją Braniewo. Jak zapewnia PKP PLK, nowa stacja usprawni obsługę długich towarowych składów. Nowoczesny obiekt zostanie w pełni przystosowany do potrzeb kontroli celnej i granicznej.

To nie jedyne inwestycje PLK w rejonie przygranicznym Federacją Rosyjska. W czerwcu tego roku otwarto stacjonarne urządzenie RTG na kolejowym przejściu granicznym Braniewo-Mamonowo. PLK wykonuje prace także na innych przejściach granicznych, m.in. na stacji Werchrata przy granicy z Ukrainą czy na linii szerokotorowej w Siemianówce.

Kolej szerokotorowa najbardziej kojarzy się z Rosją. Już w okresie carskim miała świadczyć, także w aspekcie komunikacyjnym, o odmienności imperium od krajów zachodu. Praktycznie we wszystkich krajach europejskich (za wyjątkiem Hiszpanii, Portugalii i Irlandii) prześwit kolei miał i ma 1435 mm. W Rosji i krajach postsowieckich wynosi on obecnie 1520 mm (za czasów carskich było to 1524 mm; szerokość ta obowiązuje dotąd w Finlandii, która, do 1917 roku, była wielkim księstwem w ramach carskiego imperium). Szerokie tory - 1676 mm - sitnieją także wIndiach, Pakistanie i Bangladeszu.

Linie z "prześwitem rosyjskim" istnieją też w Polsce. Najdłuższą jest Linia Hutnicza Szerokotorowa, będąca najdalej wysuniętym na zachód Europy odcinkiem toru o prześwicie 1520 mm. Wybudowana na potrzeby Huty Katowice biegnie od granicy ukraińsko-polskiej w okolicach Gródka do Sławkowa w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Jej długość wynosi 394,65 km.

Innymi liniami szerokotorowymi są krótkie odcinki przy wschodniej lub północnej granicy państwa, m.in. linia z Żurawicy do stacji Hurko, z Przemyśla Głównego do granicy państwa i dalej do stacji Mościska na Ukrainie (linia kolejowa nr 92), z Bogaczewa do Mamonowa – czynna na odcinku Wielkie Wierzno – Braniewo – Mamonowo (linia kolejowa nr 217), z Zabłotczyzny do granicy państwowej (linia kolejowa nr 59), a także linia z Geniusz do granicy państwa w Kuźnicy Białostockiej i dalej do białoruskiej stacji Briuzgi – czynna na odcinku od Sokółki (linia kolejowa nr 57).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Francja podwyższy wiek emerytalny. Protesty na miarę żółtych kamizelek

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na braniewo.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie