Prace przy moderenizacji szerokotorówki mają rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać do 2023 roku. Inwestycja kosztować będzie 30 milionów złotych. Środki na przebudowę 5-kilometrowego odcinka będą pochodzić z budżetu państwa.
Efektem inwestycji będzie dostosowanie szerokotorowej linii kolejowej do przejazdu cięższych pociągów towarowych.
W ramach realizowanego projektu zostanie również opracowana dokumentacja projektowa dla budowy nowej towarowej stacji przygranicznej pomiędzy granicą państwa a stacją Braniewo. Jak zapewnia PKP PLK, nowa stacja usprawni obsługę długich towarowych składów. Nowoczesny obiekt zostanie w pełni przystosowany do potrzeb kontroli celnej i granicznej.
To nie jedyne inwestycje PLK w rejonie przygranicznym Federacją Rosyjska. W czerwcu tego roku otwarto stacjonarne urządzenie RTG na kolejowym przejściu granicznym Braniewo-Mamonowo. PLK wykonuje prace także na innych przejściach granicznych, m.in. na stacji Werchrata przy granicy z Ukrainą czy na linii szerokotorowej w Siemianówce.
Kolej szerokotorowa najbardziej kojarzy się z Rosją. Już w okresie carskim miała świadczyć, także w aspekcie komunikacyjnym, o odmienności imperium od krajów zachodu. Praktycznie we wszystkich krajach europejskich (za wyjątkiem Hiszpanii, Portugalii i Irlandii) prześwit kolei miał i ma 1435 mm. W Rosji i krajach postsowieckich wynosi on obecnie 1520 mm (za czasów carskich było to 1524 mm; szerokość ta obowiązuje dotąd w Finlandii, która, do 1917 roku, była wielkim księstwem w ramach carskiego imperium). Szerokie tory - 1676 mm - sitnieją także wIndiach, Pakistanie i Bangladeszu.
Linie z "prześwitem rosyjskim" istnieją też w Polsce. Najdłuższą jest Linia Hutnicza Szerokotorowa, będąca najdalej wysuniętym na zachód Europy odcinkiem toru o prześwicie 1520 mm. Wybudowana na potrzeby Huty Katowice biegnie od granicy ukraińsko-polskiej w okolicach Gródka do Sławkowa w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Jej długość wynosi 394,65 km.
Innymi liniami szerokotorowymi są krótkie odcinki przy wschodniej lub północnej granicy państwa, m.in. linia z Żurawicy do stacji Hurko, z Przemyśla Głównego do granicy państwa i dalej do stacji Mościska na Ukrainie (linia kolejowa nr 92), z Bogaczewa do Mamonowa – czynna na odcinku Wielkie Wierzno – Braniewo – Mamonowo (linia kolejowa nr 217), z Zabłotczyzny do granicy państwowej (linia kolejowa nr 59), a także linia z Geniusz do granicy państwa w Kuźnicy Białostockiej i dalej do białoruskiej stacji Briuzgi – czynna na odcinku od Sokółki (linia kolejowa nr 57).
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?