Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od zawodówki po technikum i szkoła branżowa. Sprawdź, jak zmieniało się kształcenie zawodowe w Polsce. Zobacz archiwalne zdjęcia

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Uczeń uczy się obsługiwać wiertarkę.
Uczeń uczy się obsługiwać wiertarkę. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Obecnie w Polsce obserwujemy duże zmiany w zakresie szkolnictwa zawodowego. Nie tak dawno temu szkoły zawodowe przekształcono w szkoły branżowe. Wciąż podejmowane są rozmaite działania na rzecz popularyzacji tej formy nauki w placówkach ponadpodstawowych, np. ministerialny program Branżowych Centrów Umiejętności. Sprawdź, jak zmieniało się i wciąż zmienia szkolnictwo zawodowe w Polsce. Zobacz archiwalne zdjęcia.

Spis treści

Od zawodówki po szkołę branżową. Jak zmieniało się przygotowanie do zawodu?

Do 2017 roku, a więc czasu, kiedy szkolnictwo zawodowe dotknęły reformy edukacji, w Polsce funkcjonowały zasadnicze szkoły zawodowe (ZSZ), potocznie zwane zawodówkami. Naukę w zawodzie można było jednak realizować w różnego rodzaju typach szkół, np.

  • technikum – wówczas 4-letnim, ukończenie takiej placówki umożliwiało uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (po zdaniu egzaminu zawodowego), a także świadectwa dojrzałości (po zdaniu egzaminu maturalnego);
  • szkole zawodowej – nauka tam trwała trzy lata. Jej ukończenie umożliwiało uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (po zdaniu egzaminu zawodowego), a także dalszą naukę począwszy od II klasy liceum ogólnokształcącego dla dorosłych;
  • szkole policealnej – przeznaczonej dla osób, mających wykształcenie średnie. Taka szkoła trwała nie dłużej niż 2,5 roku, a po jej zakończeniu i zdaniu egzaminu zawodowego można było uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie.

Zobacz archiwalne zdjęcia, jak dawniej wyglądała nauka zawodu

Uczniowie z niepełnosprawnościami mogli z kolei odbyć naukę w trzyletniej szkole specjalnej przysposabiającej do pracy.

Wówczas kształcenie zawodowe oparte było na dwóch podstawach programowych: kształcenia ogólnego oraz kształcenia w zawodach. Umiejętności określone w ww. dokumentach nauczyciele weryfikowali podczas codziennej pracy w placówkach, a także w trakcie egzaminów – maturalnego oraz potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.

Tak wyglądała nauka w zawodówce

Niezwykle istotną częścią kształcenia zawodowego było kształcenie praktyczne, np. w placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego czy u pracodawców. Mogło być ono realizowane w formie zajęć praktycznych (w zasadniczej szkole zawodowej) lub praktyk zawodowych (w technikum).

To właśnie w ramach tych zajęć uczniowie zdobywali niezbędne umiejętności do wykonywania określonego zawodu. Praktyczna nauka zawodu była szczególnie ważna w tzw. zawodówkach, co znajdowało odzwierciedlenie także w przepisach – praktyczna nauka zawodu w ciągu trzech lat edukacji musiała stanowić ponad 60 proc. całego czasu przeznaczonego na kształcenie zawodowe.

Szkoły branżowe i technikum – tak obecnie wygląda szkolnictwo zawodowe

W związku z dużą reformą edukacji, do której doszło w 2017 roku, nie tylko zlikwidowano gimnazja i powrócono do 8-klasowej szkoły podstawowej, ale także przekształcono zasadnicze szkoły zawodowe w szkoły branżowe.

Nauka w szkole branżowej I stopnia – podobnie jak w szkole zawodowej – trwa trzy lata. W jej trakcie uczeń zdobywa praktyczną wiedzę związaną z nauką konkretnej profesji (np. kucharz, fryzjer, elektryk, mechanik). Ma szansę kontynuować edukację w tym zakresie, wybierając szkołę branżową II stopnia. Na typ etapie nauki uczeń może przygotować się do uzyskania kwalifikacji zawodowych, ale także wyposażyć się w zasób wiedzy ogólnej, stanowiącej fundament wykształcenia.

W kolejnych latach pojawił się szereg reform, które miały za zadanie podnosić rangę szkolnictwa zawodowego. Chodzi m.in. o wprowadzenie obowiązku współpracy szkół z pracodawcami (umowa lub porozumienie z pracodawcą jako warunek uruchomienia kształcenia w danym zawodzie), staże uczniowskie wliczane są uczniom do okresu zatrudnienia, a także prowadzenie obowiązkowych i cyklicznych szkoleń branżowych w przedsiębiorstwach dla nauczycieli kształcenia zawodowego.

Warto zaznaczyć, że w ostatnich latach szkolnictwo branżowe zyskuje na znaczeniu. Powstaje coraz więcej inicjatyw, które promują kształcenie zawodowe. Nie sposób wymienić je wszystkie, ale warto wspomnieć o:

  • międzynarodowych zawodach umiejętności branżowych EuroSkills;
  • Branżowych Centrach Umiejętności – projekt MEiN-u zakładający stworzenie zaawansowanych technologicznie i ukierunkowanych branżowo placówek kształcenia, szkolenia i egzaminowania w zakresie jednej z dziedzin zawodowych ujętych w danej branży.

Ponadto od roku szkolnego 2023/2024 młodociani pracownicy mogą liczyć na podwyżki. Praktykanci zarobią więcej.

Szkolnictwo zawodowe w XX wieku

Zupełnie inaczej wyglądało przygotowanie do zawodu 60., 70., a nawet 80. lat temu. Wówczas tylko nieliczni mogli pozwolić sobie na studiowanie, a praca w zawodzie, takim jak kowal, szewc, dekarz czy kuśnierz była na porządku dziennym.

Zobacz zdjęcia, jak dawniej wyglądała nauka zawodu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maturzyści zakończyli rok szkolny. Czekają na nich egzaminy maturalne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Od zawodówki po technikum i szkoła branżowa. Sprawdź, jak zmieniało się kształcenie zawodowe w Polsce. Zobacz archiwalne zdjęcia - Strefa Edukacji

Wróć na braniewo.naszemiasto.pl Nasze Miasto